Broekrits inzetten (met beleg achter de rits)

 

Een methode die is ontstaan bij het werken naar de beschrijving van Burda en Ottobre. Een erg goede video (in het Engels en een beetje anders dan ik beschrijf) is hier te vinden. Het werkt erg handig (vind ik) om de rits in te zetten voordat de broekspijpen gestikt zijn.

 

1 Markeer middenvoor met rijgdraad, verstevig de overslag van de rechterkant tot de vouwlijn.
 
   
 
2 Stik de middenvoorlijnvan het punt waar de rits eindigt tot een stukje voor het eind van de naad.
 
3 Stik de rits op het beleg, op de rand van de rits. Hierdoor verschuift de rits niet meer.
 
4 Vouw de linkerkant van de sluiting om op ongeveer 3/4 – 1 cm vanaf de middenvoornaad.
Leg de rits met de tandjes tegen de vouw en stik op de kant door.
 
5. Vouw de linkerkant op de middenvoornaad en speld vast, middenvoor (rijgdraden) op elkaar.
 
6 Speld de andere kant van de rits vast op het rechterbeleg, zonder het voorpand mee te spelden.
 
7 Stik deze kant vast. Hoeft niet heel secuur recht, dit zie je later niet meer.
 
   
8 Draai het werk om, pers de overslag en stik door. Het is dus nu niet belangrijk om over de rits te stikken, die zit al vast.
 
  Zo ziet de achterkant er nu uit. Mijn beleg was een beetje te lang.
 
   
 
9 Desgewenst aan de onderkant nog verstevigen met een kleine trens.
 
10 En aan de binnenkant het beleg ook.
 
   
Geplaatst in Ritsen. Tags: , . 8 Comments »

8 Reacties to “Broekrits inzetten (met beleg achter de rits)”

  1. Jos Says:

    wat heerlijk duidelijk toch weer allemaal Sigrid!!

  2. lia Says:

    hoi sigrid, heel duidelijk uitgelegd hoor prima. maar ik vraag me nou altijd af wat doe je nu met het bovenste stukje? knip je dat af? maar dan schiet het remmertje er toch altijd af?

  3. Sigrid Says:

    Hoi Lia, goed opgemerkt. Je moet het bovenste stukje laten zitten totdat de band erop zit en dan afknippen voordat je de band aan de achterkant afwerkt. Restje zit dus tussen de band in. Als je het eerder afknipt is het risico inderdaad groot dat het remmetje eraf schiet. Dat heb ik zelf één keer gedaan, kon ik opnieuw beginnen.
    Op deze manier heb ik al in verschillende broeken ritsen gezet en het is een heel mooie afwerking voor de rits.

  4. jos Says:

    dit topic is weer helemaal actueel voor mij, dankjewel voor het naar boven halen Lia!

  5. Tante Tuut (@TanteTuut) Says:

    Eindelijk iets gevonden dat duidelijk is! Dankjewel! Het is ook al zo lang geleden dat ik een rits heb ingezet.

  6. Aurélie Says:

    hier ben ik heel blij mee, danku!!

  7. Anne Says:

    Hallo ,

    Ik zat net te kijken ,en zie dat je over een rits inzetten ook al zo”’n duidelijke beschrijving heb.
    Hartstikke fijn.

    Groeten,Anne.

  8. karlijn Says:

    yeah!! Mooie gulp heb ik nu gemaakt :o)
    Bedankt Sigrid!


Plaats een reactie