Input gevraagd

Hoewel ik al heel lang niets nieuws geplaatst heb, krijg ik met enige regelmaat berichtjes dat er nieuwe mensen dit blog volgen, . Leuk om te weten dat er toch nog naar gekeken wordt!

Mijn vraag nu aan jullie: wat zoeken jullie, aan wat voor soort tutorial is er nog behoefte? Er is al zoveel te vinden op internet. Ik ben hier erg benieuwd naar en wellicht geeft het weer een impuls om hier nog eens wat nieuws te publiceren.

Schroom niet en laat wat horen.

Update Juni 2016: dank voor de suggesties die jullie gaven. Over sommige onderwerpen kan ik zeker een keer wat schrijven, over andere onderwerpen heb ik het gevoel dat ik er zelf niet genoeg van weet om er een tutorial over te schrijven. 

Het is echter het afgelopen half jaar zo druk geweest dat ik er niet aan toe gekomen ben nog wat te doen aan deze blog. Huis verkopen en twee maal verhuizen zijn niet niks weet ik nu. Misschien later in het jaar weer, maar voorlopig blijft het hier stil.

19 Reacties to “Input gevraagd”

  1. Anita van Zagten Says:

    Hoi Sigrid.

    Fijn dat je weer wat wil gaan plaatsen.
    Ik ben zo blij met je duidelijke uitleg
    Ik zou graag zien hoe je een zak onzichtbaar op moet naaien (zoals op jasjes).
    Polosluiting
    Plooien berekenen en tekenen
    Jurk voeren

    Bedankt
    Anita van Zagten

    ps Ik kan je tutorials alleen bekijken als ik niet op 100% kijk .
    anders is de tekst niet compleet naast de foto’s.

  2. Anita van Zagten Says:

    Oeps jurk voeren moet broek voeren zijn.
    Anita

  3. Bernadette Donders Says:

    Ik wist niet meer, dat ik ooit eens een vraag heb gesteld, maar door je mail te ontvangen zal dat zeker zo zijn. Moeilijk om van te voren te zeggen wat je wilt weten. De basis is bekend. Ben vooral geïnteresseerd in meer technische zaken.
    Hoe maak je naden in (stretch)kant? Maak je hier gebruik van de nieuwe vlieseline, die je weer wegwast?
    Waar let je nog meer op bij het verwerken van kant.
    Voor de rest komen de vragen pas als je weer ergens tegenaanloopt.
    Groet
    Bernadette

  4. Sigrid Says:

    Dank voor jullie reactie alvast. Even een terzijde: ik denk dat je een mail krijgt omdat je ooit aangegeven heb dit blog te willen volgen, niet omdat je zelf een vraag gesteld hebt. Je krijgt bij het volgen een mail dat ik een nieuw bericht heb geplaatst.

    Ik ga de ideeën zeker op me in laten werken en kijken of ik er iets mee kan.

  5. augusta uhlenbeck Says:

    Bonjour Sigrid,

    Ga door met uitleggen. Naaien lijkt zo eenvoudig, maar dat is het niet. Er moet met methode en rigueur gewerkt worden en ik moet bekennen dat dat het zwakke punt is. Vooral die rigueur.

    Ik werk vanuit 1 basispatroon , en daarmee kan ik alle kanten op. Maar juist omdat je er alle kanten mee op kan gaan,komen er de nodige problemen om de hoek kijken

    De naadtoeslagen; 1cm of 1,5 of meer? Uit veiligheid neem ik overal 2 cm breedte. En ik sla nog steeds door, dit om “houvast te hebben ” als het mis gaat.
    Mouwen inzetten ! Zonder rimpels, zonder plooitjes! Hoe de ruimte aan de achterkant van de mouw te verminderen zonder dat je je armen niet meer omhoog krijgt.
    De bustennaden. Hoe te bereken en te verplaatsen. De ene keer zitten ze goed en de volgende keer niet, te hoog te laag te diep etc…
    Kragen en dergelijke: nu houd ik niet van kragen, wel van revers, van capuchons en matrozenkragen.
    Voeren van jurken en jassen + de broeken van Anita ( dat gaat regelmatig de mist in. Te veel stof, te weinig en dan is het ook nog scheef…)

    Om de Haute Couture goed onder de knie/de naald/de naaimachine te krijgen moet er nog een lange weg afgelegd worden. En daarom is je blog een zeer goede leidraad.
    met vriendelijke groeten

    augusta uhlenbeck

  6. Marry Smit Says:

    Ik ben op zoek naar uitleg hoe een pasmodel aan te passen. Ik zie “plooien” thv m’n armen aan de achterkant. Hoe dat te verhelpen? Dus pasvormtips.

  7. wilna van der sluis Says:

    Beste Sqigrid, na lange tijd heb ik mijn naaimachine weer tevoorschijn gehaald. Nu geen flanswerk meer maar mooi “vakwerk” is het streven en een wereld ging er voor mij open.
    Woorden als paspelleren en snorren doen mij realiseren dat ik nog veel moet leren.
    Jouw blog is helder en een enorme bron van informatie, super goed, dank je wel.
    Hartelijke groet,
    Wilna

  8. anne Says:

    Beste Sigrid,

    Ik raadpleeg dikwijls jou pagina’s.
    Fijn om te horen dat je nog steeds bereid bent vragen te beantwoorden.
    Je geeft een degelijke en duidelijke uitleg.

    Anne

  9. sewing à la carte Says:

    Beste Sigrid, dank voor alle uitleg die ik hier vond. Ik ben op zoek naar een uitleg hoe ik op een jas de zak onzichtbaar kan steken ipv doorstikken. Dank alvast.

  10. Anna Maria Célérier Says:

    Beste Sigrid, onlangs ontdekte ik je blog en ben blij verrast met de heldere uitleg. Ik zou willen weten hoe je een mooie zoom maakt van een klokrok. Alvast bedankt voor je tips.

  11. Sandra van Ee Says:

    Kun je een tip geven. Ik heb een blouse gekocht en geen bon meer. Maar in de linkerarm zit een mouw welke aan je rechterarm hoort. Kan dit gecorrigeerd worden?

  12. Sigrid Says:

    Dat lijkt me niet mogelijk. Ik zou toch met de blouse naar de winkel gaan, ook zonder bon. Duidelijk een constructiefout.

  13. Eveline Says:

    Ik zou heel graag willen weten hoe ik een mouw in een mouwloos patroon kan tekenen.

    • Erica Says:

      Dit is ook mijn vraag.
      Ik heb leuke patronen, maar helaas zonder mouwen, hoe kan ik nu toch een mouw tekenen voor deze patronen.

  14. Sascha Says:

    Beste Sigrid, ook ik ben een hobby-naaister die niet schroomt moeilijkere projecten aan te gaan, en jouw uitleg geeft me vaak net even die leidraad om iets nog beter af te werken, waarvoor dank. Waar ik zelf regelmatig mee stoei zijn tunnels in bijvoorbeeld een jumpsuit of jurkje. Dus aangeknipt aan het bovenpand. Heb je daar een tip voor?

    Groeten Sascha

  15. Diny Groeneveld Says:

    Hallo
    Ik wil een kanten jas maken maar alleen aan de onderkant van het kant zit de mooiste rand daar kan ik uiteraard het patroon zo opleggen, maar ik zou graag advies hebben omdat ik het ook midden voor aan beide kanten wil hebben maar weet eigenlijk niet hoe ik dat t beste kan doen. Ik zou wel een princessenlijn erin kunnen
    maken zodat de schulp rand van het kant ook midden voor zit maar hoe maak ik dan een mooie hoek onderaan.

  16. Loby Says:

    hallo
    ik wil een voering in een jas vervangen, met afrits bare mouwen
    het wordt dan een bodywamer zeg maar
    kun je mij misschien vertellen in welke volgorde ik de voering weer in de body kan naaien?
    eerst de armsgaten? en dan de nek?
    De onderkant is vanuit de binnenkant genaaid.
    Wat is de juiste volgorde zodat het meeste met de machine genaaid kan worden
    Ik kom er niet uit, kun jij mij helpen
    groetjes Loby

  17. An Says:

    Duidelijke uitleg. Direct bij mijn bladwijzers bewaard. Hoe een mouw inzetten op verschillende manieren? Hoe voorkomen dat mouw tegentrekt?

  18. SpinningAnna Says:

    fantastische blog.
    Ik zou graag meer weten over hoe jij naden perst. Of je een tailor’s ham gebruikt bijvoorbeeld (ik weet niet eens hoe dat in het NLs heet) voor mouwinzetten enzo. En in het algemeen, hoe verstandig het is om te persen. Ik lees er veel over en elke keer als ik het doe heb ik meer het idee dat ik aan het vouwen en knippen met papier ben dan aan het naaien met stof. Maar het werkt.
    Ik zou graag jouw mening en gedachten over het onderwerp lezen 🙂


Geef een reactie

