Mouwsplit voor blouse

Een beschrijving voor een eenvoudig mouwsplit zoals veel in damesblouses gebruikt wordt.

1. De basis: de mouw (in mijn foto’s een stukje katoen dat ik had liggen) en een 4 cm brede strook (splitbeleg) voor de afwerking van de split die minimaal 2x de lengte van de split heeft. Ik knip dit wat langer dan 2x de splitlengte omdat ik dat makkelijk werken vind.

2. Speld de mouw op de het splitbeleg, aan de uiteinden de randen op elkaar, naar het midden toe een krappe halve centimeter naar binnen. De mouw wordt zo opengevouwen dat er geen echte rimpel ontstaat. De goede kanten van de stof liggen op elkaar!

3. Stik op een (krappe) halve centimeter. Bij het middenpunt wordt de mouw net vastgestikt.

4. Pers de randen naar de opening toe

5. Pers een zoom in het splitbeleg

6. Sla dubbel en stik vanaf de goede kant precies in de naad. uiteraard zie je dit nauwelijks als je een kleur gebruikt die bij de stof past. Mijn zwart op wit is alleen voor deze foto’s 😉

De binnenkant ziet er nu zo uit:

7. Leg de splitbeleg op elkaar en stik een driehoekje af aan de bovenkant. Dit voorkomt uitscheuren van het zwakke punt van deze constructie.

8. Pers de mouw waarbij een kant van de splitbeleg naar binnen gevouwen wordt.

 

En klaar is het splitbeleg:

 

7 Reacties to “Mouwsplit voor blouse”

  1. Baking Soda Says:

    Geweldig Sigrid! Erg duidelijk met de beelden erbij, dankjewel!

  2. Gré Says:

    Dankjewel Sigrid voor de geweldige uitleg van mouwsplit met mooie duidelijke foto’s. Ik heb de site bij mijn favorieten gezet.

  3. Lelie Says:

    Wat een leuke blog!

  4. kledingmerken Says:

    Leuke blog, en duidelijk uitgelegd

  5. Ook sigrid Says:

    Bedankt voor de superduidelijke uitleg!

  6. gerti wouters Says:

    waw, super, bedankt

  7. Marion van der Brugge Says:

    Sigrid heel erg bedankt! Ik zat zo te tobben …en toen vond ik jouw heldere uitleg met duidelijke afbeeldingen! 🙂 :-):-)


Geef een reactie

