Voering jasje (bagging a lining)

Dit is een methode om de voering van een jasje bijna helemaal met de machine in te naaien. Het is een lastig onderwerp om te fotograferen en uit te leggen. Hoop dat het duidelijk is.

Patroon Het blauwe stuk papier stelt het jasje voor, met 5 cm zoomtoeslag. Het rode stuk papier is de voering, zonder zoomtoeslag.
Nadat jasje en voering op elkaar genaaid zijn, ontstaat op deze manier de extra bewegingsruimte onderaan de zoom.
De groene pijl geeft aan waar de stiklijn zal zijn, de gele lijn de extra ruimte.
1 Voorbereiding jasje: zorg voor een genoeg zoomtoeslag, het jasje moet 4 à 5 cm zoomtoeslag hebben
Naai het jasje geheel af, tot het punt waarop de voering ingenaaid moet worden.
Voor een strak resultaat wordt de onderkant van het jasje en de mouwen ongeveer 5 cm verstevigd. (Er was een vraag naar aanleiding van de mouwsplit: de meeste boeken die ik over dit onderwerp heb, geven aan dat de versteviging boven de zoomtoeslag gemaakt wordt, niet de zoomtoeslag zelf wordt verstevigd.)
Naai de zomen van mouwen en onderkant (met de hand) op de helft van de zoomtoeslag. Boven het stiksel moet genoeg ruimte zijn om nog onder de naaimachine te leggen.
Pers het hele jasje goed.
2 De voering:
– krijgt middenachter een plooi van 4 à 5 cm (zoals gebruikelijk)
– wordt voor deze methode niet aan de stofvouw geknipt
– wordt zonder zoomtoeslag voor mouwen en onderkant jasje geknipt.
3 Knippen van de voering, middenachter heeft extra ruimte voor de plooi, plus een naadtoeslag. De overige delen worden op de gebruikelijke manier geknipt.
Ik markeer zelf altijd met speciaal carbonpapier voor stoffen en werk dus niet met exacte naadtoeslagen.
3 Stik de middenachternaad met een opening van 15-20 cm en de plooi zo’n 4 cm vanaf de onderkant en 10 cm van de bovenkant (of zoals je gewend bent of het patroon aangeeft)
Naai de voering verder zoals gebruikelijk in elkaar en pers deze.
Leg jasje en voering met goede kanten op elkaar, speld de  naden van voor- en achterpandbeleg van het jasje tegen de voering.
De onderkant van de voering ligt tegen de zoomrand van het jasje.
Stik vervolgens en laat 2,5 cm van de onderkant vrij!
4 Keer het jasje en trek het aan.
Zet de voering van de mouwen vast met een speld. Zo weet je zeker dat de voering goed zit en de mouwen niet gedraaid worden in de volgende stap.
5 Trek de mouwen via de onderkant van het jasje naar buiten
6 Speld de voering en mouw tegen elkaar aan, stik op 1 cm breed. Let op dat de voering niet gedraaid wordt (daar was de stap met het vastzetten met speld voor).
7 Breng de mouw weer terug, dit is nu het resultaat.
8 Leg het jasje met de voering naar beneden op tafel.
Vouw de mouwen naar het midden toe.
9 Breng de zoom van het jasje naar boven, aan de onderkant de voering.
10 Het jasje is nu een grote “prop”.
Speld de zoom van voering en jasje op elkaar en stik op 1 cm van de kant, laat 2,5 cm aan begin en eind vrij.
11 De gestikte zoom
12 Haal via de opening in het rugpand van de voering het hele jasje terug. Voorzichtig dat de naden niet scheuren.
13 Speld de opening van de rug op elkaar, en stik met de machine of met de hand dicht. De plooi valt over dit stiksel, je ziet het straks niet meer.
De plooi

En de verborgen gesloten naad die gebruikt werd voor het keren.
Detail van de onderkant, een klein stukje van de hoek is nog open en kun je met de hand vastzetten.
De voering van het jasje, het trekt een beetje door het verkeerd om op de paspop zitten en de mouwen die eronder vallen.
Geplaatst in Voering. Tags: , . 17 Comments »

17 Reacties to “Voering jasje (bagging a lining)”

  1. Lin Says:

    Wat een goede tips. Ik zet altijd de voering van de mouwen met de hand in omdat het mij tot nu toe nooit lukte om het machinaal te doen. Nu ga ik het zeker eens proberen zoals het hier is beschreven, bedankt!

  2. ceustermans yolande Says:

    Dit ga ik zeker eens proberen !
    Heb er lang naar gezocht hoe ik voering in een jasje moet maken!
    Bedankt !

  3. Jeanne de Beer Says:

    Bedankt, door U kon ik verder en heb weer wat bijgeleerd

  4. CH Says:

    Helaas, ik snap het nog niet. De mouwen wel. Dat truckje ken ik inmiddels wel. Maar het beleg aan de voering + zoom. Zeg maar alles aan de onderkant. Ik heb een boek van Burda maar dan kom ik er nog niet echt uit en met deze foto’s en beschrijving helaas ook niet. Het punt waar het voorpandbeleg en de voering van het zijvoorpand aan elkaar gezet worden snap ik niet en ook niet de zomen van beide. Ik heb genoeg ruimte rondom geknipt maar ………hoe doe ik het???

  5. jess Says:

    Ik keer het jasje altijd via de mouw deze kan je dan gewoon binnenin dichtstikken

  6. tonny franke Says:

    Ben al lang op zoek naar een manier ga dit echt proberen

  7. Antonella Petralia Says:

    Goede tips. Ben mijn eerste damesmantel aan het maken en ben momenteel op zoek naar een eenvoudige manier voor het instikken voering (en het keren achteraf ). Kan dit op dezelfde wijze? Heeft iemand een extra tip?

  8. gladys Says:

    ik sluit mij aan bij de opmerking van Antonelle het keren van het jasje is een ramp
    heeft iemand een duidelijke uitleg want vanuit de mouwen draaien lijkt mij heel lastig

    • Sigrid Says:

      Keren vanuit de mouw is iets wat iemand anders hier suggereerde. Heb dat zelf nooit geprobeerd en gebruik altijd de methode via de open naad middenachter. Bij een jas (meer stof om te keren) lijkt het me via de mouw nog lastiger en zou ik ook de middenachternaad wat ruim open houden. Zoals in mijn uitleg beschreven zie je er later niets meer van omdat de plooi van de voering over de later dichtgestikte naad ligt.

  9. Afke Says:

    Ik heb de beschrijving gevolgd en op die manier met succes mijn (lange) jas gevoerd. Dank voor de uitleg!

    • Antonella Petralia Says:

      Om toch maar eens duidelijkheid te hebben, kan iemand mij zeggen of de voering van een jas wordt afgeboord.
      Dank bij voorbaat.

      • Sigrid Says:

        Ik ben er niet helemaal zeker van of ik het woord “afgeboord” goed begrijp. Ik denk dat je een randje in afstekende kleur langs de voering bedoelt en als het dat is dan is dat volledig naar eigen keuze. Je ziet het wel regelmatig in jassen, maar zeker niet altijd.

  10. Antonella Petralia Says:

    Met afgeboord bedoel ik “overlock”

  11. Antonella Petralia Says:

    Heb problemen bij het inzomen van mijn zelfgemaakte mantel? Wordt de voering ten opzichte van de stof op dezelfde manier (zonder zoomtoeslag) geknipt zoals bij dit jasje? De zoom mantel blijft na afwerking met voering namelijk los hangen. Wat doe ik verkeerd? Kan iemand mij hieromtrent nader inlichten waarvoor dank bij voorbaat.

  12. Antonella Petralia Says:

    Is opgelost.


Geef een reactie

