Mouwsplit jasje (met overslag), versie 2

Deze methode is met name geschikt voor dikke stoffen, omdat er minder dubbele lagen stof zijn.

1 De patroondelen: zowel aan de boven- als ondermouw is een beleg getekend.
In mijn patroon is de zoom niet exact recht.
 
2 Als je de patroondelen over elkaar vouwt, moet de bovenmouw+ beleg dezelfde lijn volgen als het beleg van de ondermouw.
 
3 Verstevig de zoom, de belegdelen zijn zonder zoomtoeslag geknipt.
Om doorschijnen bij persen te voorkomen heb ik een kartelschaar gebruikt voor de bovenrand van de versteviging.
 
4 Bies de bovenmouw af met een dunne stof (liefst schuin van draad), gebruik hiervoor bijvoorbeeld een stukje van de voeringstof die je voor het jasje gaat gebruiken.
 
5 Stik de boven- en ondermouw tot het begin van de mouwsplit
(in de foto’s kun je zien dat ik deze stap later heb gedaan, maar dit is echt handiger, maar ik had geen zin de foto’s helemaal opnieuw te maken)
 
6 Vouw het beleg van de bovenwouw terug, goede kanten van de stof op elkaar. Stik de de zoom van het belegdeel
 
7 Knip zoomdeel beleg korter en knip schuin naar de punt. Bij dikke stof de zoom van het beleg ongelijk afgknippen
 
8 Keer bovenarmbeleg om, zo ziet het er nu uit.
 
9 Naai de knoopsgaten
 
10 Vouw de zoom van de ondermouw naar boven, met verkeerde kant op elkaar.
 
11 Bies de zoom van het onderarmbeleg ook af met een dunne stof, let erop dat de onderkant hier wel netjes afgewerkt wordt (ik zal hier nog wel een keertje een voorbeeld laten zien, heb dat nu nog niet op foto)
 
12 Zo ziet het er nu uit.
 
13 De binnenkant. Om de naad van de mouw goed open te kunnen persen moet de bovenmouw schuin ingeknipt worden tot het begin van de split.
 
14 Stik de andere kant van de mouw
 
15 Zo knip ik de naden af/in om te dikke naden te voorkomen
 
16 Het eindresultaat
 
  En de binnenkant, klaar voor de voering.
 
Geplaatst in Mouwen. 2 Comments »

2 Reacties to “Mouwsplit jasje (met overslag), versie 2”

  1. Gretty Says:

    Dankzij jou is het mij eindelijk gelukt om een mooie mouwsplit in een overhemd te krijgen!! Heel hartelijk dank voor alle geweldige naaitips. Ik maak er graag gebruik van. Hartelijke groeten Gretty.

  2. Stoffen online Says:

    Erg duidelijke uitleg. Ik kom zeker terug voor meer goede tips :)


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 78 andere volgers

